Blog

Mozgásban a jövő- 1. rész: A funkcionális edzés

vissza...

2021.10.05, 14:35

Az elmúlt időszakban sokat gondolkoztam a blog témáin, mert szeretnék valami újdonságot vinni bele, ahol továbbra is a sporté lenne a főszerep. Így jött az a gondolat, hogy a jövőben megpróbálok minél több sportágat bemutatni nektek az adott sportág képviselőin keresztül, mert függetlenül attól, hogy személy szerint a súlyzós edzést és a futást preferálom, mellette mondhatni „mindenevő” vagyok és szívesen kipróbálok újdonságokat, igyekszem folyamatosan bővíteni az ismereteim és főként feszegetni a határaim. Király

Első alkalommal egy fiatal tehetség, aki gyerek kora óta sportol, bár akkor még a futball volt priorításban az életében fog nekünk mesélni a funkcionális edzésről, annak hatásairól és persze az is kiderül, hogyan jött az ötlet, hogy ilyen jellegű mozgásformát válasszon és oktassa, illetve milyen tervei vannak a jövőben.

A témában tehát Daróczi Dávid lesz segítségemre, aki elkalauzol minket ebben a sportágban és egy kicsit saját életéről is mesél.

 

Dávid! Kezdjük az elején. Ha jól tudom téged gyerek korod óta a foci érdekelt és a későbbiek folyamán egész szép sikereket is értél el ebben a sportágban. Mesélnél erről?

 

Szia Zita!
Igen kiskorom óta fociztam, egész pontosan 7 éves koromban kezdtem el. Eleinte nagypályás focis voltam, egészen 16 éves koromig.
Ez idő alatt játszottam megyei, másodosztályú és első osztályú utánpótlás csapatokban, egészen a DVSC Akadémiáig meneteltem, ahol 3 évet töltöttem el, majd hazatértem a Mezei Vill Futsal csapatához utánpótlásba és a másodosztályú felnőtt csapatba, valamint emellett játszottam a megyei felnőtt bajnokságban 16 évesen. A második évben, amikor otthon voltam, már a Mezei Vill első osztályú felnőtt csapatának voltam a kerettagja és részt vehettem az utánpótlás futsal válogatott-al egy olimpiai selejtezőn. 3 évet “játszottam” az MVFC felnőtt csapatában, viszont közben folyamatos térdsérülésekkel küzdöttem, volt, hogy 8 hónapot kellett kihagynom, majd a visszatérésem után ismét jött egy
újabb sérülés. Nem éreztem magam hasznos tagjának a csapatnak, így döntöttem a változtatás mellett.

 

A futsal edzések és a meccsek gondolom sok időt és energiát igényeltek, mégis bele vágtál valami újba. Hogyan jött az ötlet, hogy más sportágban is kipróbáld magad, és kellett-e új ismereteket elsajátítanod ahhoz, hogy funkcionális edzést oktass?

 

 Igen, elég nagy volt a terhelés, voltak időszakok, amikor meccsről meccsre jártam, a különböző korosztályok, válogatott, és a felnőtt csapatok miatt, azonban ehhez szoktam hozzá és ebbe nőttem bele, nem okozott nehézséget, viszont a gimnáziumot ott kellett hagynom és magántanulóként kellett érettségiznem, mert az már nem fért volna bele. Majd amikor megsérültem, akkor kezdtem el tanulni ezt a vonalat, pusztán saját magam miatt, mert szerettem volna még erősebben visszatérni, ami az első sérülés után sikerült is. Szóval az egész csak egy kis önfejlesztésnek, tanulásnak indult. Elvégeztem egy alap edzői iskolát és nagyon megfogott a funkcionális edzés, ezután nem volt megállás, mentem tovább.

 

 

Mit is jelent pontosan a funkcionális edzés, hogyan épül fel, és milyen pozitív hatásai vannak?

 

Leginkább hétköznapi mozgásmintákat utánoz saját testsúllyal és szabad súlyokkal, így a testet egy egészként kezeli és edzi. Nem külön izomcsoportokat edzünk, hanem egy-egy gyakorlatban a test több izmát is megdolgoztatjuk. Véleményem szerint elengedhetetlen, ha valaki egy erős vázizmot szeretne építeni és nagyon jó alap lehet a továbbiakban is, ha valaki komolyan szeretne foglalkozni ez a sportággal. Számos edzéstervbe be lehet illeszteni és a gyakorlatok könnyedén nehezíthetőek és könnyíthetőek, ezáltal lehetséges, hogy egy profi sportoló és egy hétköznapi ember is ugyan azt az edzést végezze, csupán a céljuk lesz teljesen más az adott edzéssel. Úgy érzem nagyon fontos, hogy az ember irányítani tudja a saját testét és ez könnyedén fejleszthető egy-egy ilyen típusú edzéssel.

 

Ha jól tudom emellett az edzésforma mellett, erősítő és kardió edzéseket is tartasz. Ez miben másabb a funkcionális edzésformánál?

 

Igen szoktam más típusú edzéseket is tartani. A cardio edzések általában hosszabbak, viszont itt nem használunk eszközöket, leginkább a saját testsúllyal dolgozunk, valamint elnyújtjuk az edzések hosszát egy alacsonyabb pulzusszám mellett, hogy a szervezet átálljon a zsír alapú energiafelhasználásra. Az erősítő edzéseket leginkább az egy az egyes ügyfeleimnél alkalmazom, akik már egy haladóbb szinten állnak, hogy a szervezet ne szokjon hozzá a terheléshez. Itt már próbáljuk célzottan az adott izomcsoportokat edzeni a nagyobb fejlődés érdekében.

 

 A kardió edzéseket ugye már lehet gyerek kortól is végezni, de egy erősítő vagy egy funkcionális tréningen kik vehetnek részt? Van-e például egészségügyi feltétele annak, ha valaki ilyen edzést akar végezni?

 

Mind a cardio, mind a funkcionális edzéseket is látogathatják fiatalok, amennyiben saját testsúllyal dolgozunk, illetve, ha ellenállás ellen Gyermekkorban nagyon fontos szem előtt tartani, hogy mennyire erősödött meg a csontozat, mennyire fejlődött fel az izomzat hozzá, mert sokszor a hirtelen megnyúlás következtében teljesen szétesik a mozgáskultúra. Általában 14 éves kortól ajánlják a súlyzós edzéseket, pontosan azért, mert erre az időszakra már megerősödik megfelelőképpen a csontozat és nem szenved hátrányokat a fiatal sportoló, valamint fokozottan figyelek a vendégek jelenlegi edzettségi szintjükre és ezáltal segítek nekik belőni a megfelelő terhelési szintet.

 

 Ha valakinek megtetszik ez mozgásforma és szeretné kipróbálni, hogyan találhat meg?

 

Jelenleg Berettyóújfaluban tartok edzéseket, a Pálfi István rendezvénycsarnokban, ott lett kialakítva egy erre megfelelő terem. Általában én azt szoktam mondani, hogy aki szeretne elkezdeni mozogni az keressen fel és meg fogjuk találni a számára megfelelő mozgásformát. Dolgozok vendégekkel nagy csoportban is, ezekre az edzésekre bárki jelentkezhet. Emellett már vannak kisebb csoportjaim is, ahol a közel azonos edzettségi szinten állóak vannak és velük már egy komplettebb programot viszünk végig, ahol megjelenik az egészséges táplálkozás is. Valamint vannak egy az egyes ügyfeleim is, akiket egy életmódváltáson viszek végig 3 hónap alatt és tanítom meg őket egészségesen táplálkozni és beépíteni a rendszeres testmozgást. Aki szeretné velem felvenni a kapcsolatot az megtalálja a telefonszámomat a DD Functional Fitness Club facebook vagy instagram oldalamon, de a privát oldalaimon is nagyon szívesen válaszolok az üzenetekre.

 

 

Akkor ha jól értem az edzések mellett az egészséges életmódra is nagy hangsúlyt fektetsz és ebben is tudsz segítséget nyújtani másoknak. Milyen módszerekkel támogatod azokat, akik az életmódváltásban gondolkoznak?

 

Igen, elvégeztem egy táplálkozási tanácsadói iskolát. Alapvetően hiszek abban, hogy a testi és lelki egészség kéz a kézben járnak, ezért az ügyfeleimnél nagyon nagy hangsúlyt fektetünk az egészséges táplálkozási szokások kialakítására, a megfelelő pihenésre és a lelki állapotokra. Hiszek a számonkérhetőségben, ezért a programjaim alapját a folyamatos kapcsolattartás és a célok konkrét kijelölése és elvégzése alkotja. Valamint végig kísérem őket ezen az úton és próbáljuk azt elérni, hogy 3 hónap alatt teljesen megváltozzon az ő életük és önállóak legyenek ezekben a témákban.

 

Ha jól tudom az életedben még jelen van a futsal is, viszont már más szerepkörben. Hogyan jött a váltás, milyen pozíciót töltesz most be a csapatban és ez milyen feladatokkal jár?

 

Igen, már nem játékosként vagyok jelen a Mezei Vill csapatánál. Az első keresztszalag szakadásom és 8 hónap kényszerpihenő után még visszatértem, azonban idén nyáron ismét elszakadt a keresztszalagom, amit megműtöttek és ekkor döntöttem úgy, hogy nem szeretnék még egy évet kihagyni, hanem hasznára szeretnék lenni a csapatnak. Ekkor kaptam a felkérést, hogy maradjak, mint edző és feleljek a játékosok fizikai állapotáért. Erősítő, regenerációs és sportágspecifikus edzéseket tartok nekik, amivel próbáljuk azt elérni, hogy fizikálisan folyamatosan toppon legyenek a mérkőzésekre.

 

A közeljövőben tervezed-e új ismeretekkel bővíteni az eddigi tudásod?

 

Persze rengeteg tervem van, a következő nagy valószínűséggel egy CrossFit képesítés lesz, majd szeretnék elvégezni egy erőnléti edzői képzést is. Ezek mellett a táplálkozási részt sem szeretném elhanyagolni, abba is bele szeretnék mélyedni és egy komplettebb tudást elsajátítani. Továbbá a lelki egészség is nagyon érdekel, viszont az már sok lenne nekem, ezért elkezdtem szakértőkkel, coachokkal dolgozni, így a közeljövőben várhatóak ilyen programok és rendezvények is.

 

 

Kíváncsian várom milyen jó kis edzéseket hozol nekünk majd a későbbiekben és köszönöm, hogy adtál egy kis rálátást nekünk erre a sportágra. Aki pedig szeretné kipróbálni Dávid edzéseit, keresse fel a DD Functional Fitness Club facebook oldalát vagy megtalálja őt Instagramon is, de a privát facebook oldalán is szívesen válaszol az érdeklődőknek.

 Szóval hajrá! Mozogjunk bátran, sokat! Kacsintás

 

 

 

 

 

Kérdések-válaszok

  • Kedves Zita! Egy igen vékony leányzó vagyok(170 cm, 51 kg), aki napi szinten intenzív testmozgást végez. Az izmaim fejlesztésére és a helyes táplálkozásra is igyekszem figyelni, ám a fenekem feletti csípőpárnácskáimmal nem vagyok kibékülve. A fogyókúra talán nem a legjobb döntés számomra. Segíts kérlek,hogy hogyan tudom a leghatékonyabban megmozgatni azt a területet, illetve, mit tehetek még ellene! Válaszodat előre is köszönöm!

    Szia!

     

    Tudnom kellene pontosan, hogy a helyes táplálkozás alatt mit értesz pontosan. Az, hogy elhagyod esetleg a fehér kenyeret, a cukrokat, az alkoholt, esetleg kevesebb szénhidrátot fogyasztasz, az önmagában nem feltétlenül elég.A tápanyagok mennyiségi eloszlása, tehát a szénhidrát, a fehérje és a zsír, persze főként lassú felszívódású szénhidrát,többségében állati fehérje, és telítetlen zsírok határozzák meg a diéta vagy az izomtömeg növekedését.

    Az intenzív testmozgás nálad gondolom a futást vagy hasonló állóképességi sportot jelent, ami nem főként a zsírt használja energiaforrásként a mozgás során.

    A csípőpárnácska pedig zsír, ami viszont csak megfelelő diétás étrenddel tüntethető el,ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy fogysz.

    A fogyókúra, ahogy a nevében is benne van, "kúra szerű"-en alkalmazható, tehát csak 2-3 hónapig.Hosszú távon a "testkompozíció váltás", tehát megfelelő minőségi étrend mellett, intenzív súlyzós edzést, vagy erőnléti edzéseket (trx, cross fitt) javasolnék, mivel testünk tónusát az izmok adják.

    Amennyiben még lenne kérdésed akár étrenddel, vagy edzéssel kapcsolatban a puskar.zita@gmail.com-r a is írhatsz.

    Remélem tudtam segíteni.

     

    Üdv,

    Zita

    tovább...
  • Szia! Rendszeresen és versenyszerűen futok, többnyire hosszabb távokon (10 km, félmaraton). Körülbelül 15 km futás után rendszeresen érzem, hogy beáll a lábam, magyarán elkezd savasodni, ami a teljesítmény (azaz az időeredmény) rovására megy. Úgy gondolom, hogy megfelelő állóképességgel rendelkezem, ezért valami más gond lehet. Mit javasolsz, mit kellene tennem?

    Szia!

    Én a nem megfelelő mennyiségű folyadékbevitelre tippelnék. 

    A mozgással, sporttal, különösen kardio sportoknál, nagyobb mennyiségben veszít vizet a szervezet, ezért azt pótolni kell. Átlagosan 20 testtömegkilogrammmonként kellene fogyasztani 1 liter vizet és ezt is inkább felfelé kerekítve. Aki sportol, annak akár még többet érdmes fogyasztani. Emellett pedig fontos az ásványi anyag pótlás is, mivel ezek az izzadással gyorsan kiürülnek, a szervezetnek azonban mielőbb pótolnia kell, hogy az intenzív izomtevékenységgel képződő savakat lebonthassa.

    Egy jó multivitamin, kegyensúlyozott táplálkozás és megfelelő folyadékbevitel mellett szerintem rövid időn belül javulhat ez az állapot.

    Üdv.

    tovább...
  • Edzés végén ugye fontos a nyújtás? S az mennyi ideig tartson? És ugye, külön, külön minden megterhelt izmot meg kell nyújtani?


    Igen fontos lenyújtani edzés után, minden izmot, amire dolgoztál külön-külön nagyjából 8-10 percet is igénybe vehet.

    tovább...