Blog

Kezdjük az évet, de először magunkkal!

vissza...

2021.01.08, 11:33

 

Vannak akik alig várták, hogy vége legyen 2020-nak és valahol meg is értem őket, de azért megkérdezném, hogy mit várnak 2021-től? Miből gondolják, hogy az új év majd más lesz? Mert attól, hogy a naptár 2021-et mutat, adódhatnak olyan körülmények, melyek azt mondathatják velünk, hogy "na ez az év se lesz jobb", és nem is, ha úgy állunk hozzá, mert a körülményeken sokszor nem fogunk tudni változtatni, de a viselkedésünkön, a hozzá állásunkon igen.

Ha azt akarjuk, hogy 2021. egy jó év legyen, akkor a lehető legtöbbet kell kihozni magunkból, mégpedig azzal kezdve, hogy elfogadjuk önmagunkat olyannak, amilyenek vagyunk, hogy elhisszük, hogy szerthetőek vagyunk és megérdemeljük a boldogságot. Ezek után már jöhet a diéta, a cigiről leszokás, a többet pihenek, többet olvasok, kitanulok egy szakmát, többet dolgozom, hogy sikeresebb legyek és társaik. Szóval én arra bíztatnék mindenkit, hogy 2021 kezdődjön egy befelé fordulással, egy kis önértékeléssel, és tényleg értékeljük magunkat, és nem mellékesen egy egészégesebb táplálkozással, hogy egy stabilabb lelket és testet indíthassunk útnak az új évben.

Életed akkor áll stabil lábakon, ha a tartóoszlopait erősen tartod. Az egyik ilyen tartóoszlop pedig nem más, mint az egészség.Nemcsak a testi, hanem a lelki egészég is. Ha ez az oszlop eldől, akkor nem állsz stabil lábakon, tehát az élet más területén sem fogod tudni teljesíteni a kitűzött célt. Persze több tartóoszlop van, de most foglalkozzunk az egészséggel.

 

Sajnos a mai rohanó világban szinte már egyre kevesebb időt szánunk egészségünk megóvására és rossz szokásaink, berögződéseink, szenvedélyeink pedig csak rontanak a helyzeten.

Szerencsére mindenre van megoldás, viszont a legtöbb esetben saját magadban kell keresned azt, mivel a saját életedért egyedül te vagy a felelős!

Jó úton jár az, aki már eljutott oda, hogy változtatni akar, mivel ő már felismerte azt, hogy rossz szokásai vannak és ettől meg akar szabadulni. Lehet ez a kevés mozgás, a gyorséttermi kiruccanások, túlzott alkoholfogyasztás, a mérhetetlen stressz. Végeláthatatlan a listánk, de szerintem mindenki tudja is melyek ezek.

Azt talán viszont kevesen, hogy hogyan lehet ezektől megszabadulni. Talán meglepő lehet, de az legfontosabb eszköze te vagy, a döntésed, hogy változtatni akarsz az életeden. Innentől már jó úton haladsz, ha nem térsz le.

Most ahhoz szeretnék néhány tanácsot adni, hogy milyen apró dolgok segíthetnek ezen az úton:

  1. Adj magadnak legalább három-négy hetet egy-egy tevékenység le, illetve hozzászokásához. Amit egy hónapig csinálunk, ahhoz hozzá szokunk, amit egy hónapig nem csinálunk, kiesik tevékenységi körünkből. Ha eldöntötted, hogy például nem eszel több fehér kenyeret, vagy eljársz edzeni, vagy reggelente meditálsz vagy próbálsz többet pihenni de bármilyen tevékenység, amivel tudod, hogy egészséged segíti, próbáld végezni legalább egy hónapon keresztül és észrevétlenül a szokásoddá fog válni.
  2. Helyes táplálkozás. Szerintem mindenki ismeri a kifejezést, az alkalmazás már talán nehezebb dió. Próbálj meg kevesebb feldolgozott élelmiszert fogyasztani. Rengeteg bennük a hozzáűadott cukor, nincs rosttartalmuk, tele vannak kémiai vegyületekkel és függőséget okoznak. Fogyassz helyette leginkább általad elkészített ételeket, jó minőségű alapanyagokból: nagyon jó szénhidrát forrás a zabpehely, zabkorpa, jázmin vagy basmati rizs, teljes kiőrlésű vagy durum tészták, vagy a köles, bulgur, hajdina és kuszkusz melyek nagyon sok vitamint is tartalmaznak. Fehérjékből lehetőleg a szárnyasokat részesítsd előnyben, mint a csirke és pulyka, a halak közül a tonhal a makréla vagy a lazac, melyek tele vannak jó minőségű zsírokkal, mint az Omega 3 és 6 zsírsavak, melyet diófélékben, olajos magvakban is megtalálhatók, illetve a hidegen sajtolt olajokban. Ezek a lenmagolaj, szőlőmagolaj vagy a kókuszolaj. Nagyon jó fehérje forrás még a tojás, a tejtermékek közül a túró, melyben kazein, vagyis lassan felszívódó ehérje van , ami nagyon jól telít.
  3. Mozgás, lehetőleg, amennyit most engednek a körülmények, lehet az a szabadban futás vagy nagyobb séták, vagy otthoni torna, esetleg eszközökkel, ha van rá lehetőség. Ha naponta csak fél óra séta fér bele, már az is sokat jelent.
  4. Kiegészítés: Itt az étrend kiegészítésére gondolok. Téli időszakban főként, de az év bármely szakában szükség van rá, mivel jelenlegi táplálkozásoddal, még akkor is, ha oda figyelsz táplálkozásodra, nem tudsz biztosítani szervezeted számára a megfelelő mennyiségű vitamint, ásványi anyagot és növényi eredetű mikroelemet és így az immunrendszered nem fog tudni hatékonyan védekezni a télen elég sűrűn felbukkanó kórokozókkal szemben. Nátha és influenza ellen megelőzésként és kezelésként is multivitamin és C-vitamin, ilyenkor télen pedig a kevés napfény miatt alacsony a D vitamin szintünk, ezért ezt is érdemes pótolni.
  5. Tudatosság: Tervezz, tűzz ki célokat, írd le tapasztalataidat, ha szükséges, akár naplót is vezethetsz a változásokról. Ezek csak segíthetnek.

Ne feledd! Az életed a te kezedben van és a te döntéseden múlik, hogy bánsz vele!

 

„Ha nem törődünk a testünkkel, akkor hol fogunk élni? „

 (Dan Millman)

 

Kérdések-válaszok

  • Kedves Zita! Egy igen vékony leányzó vagyok(170 cm, 51 kg), aki napi szinten intenzív testmozgást végez. Az izmaim fejlesztésére és a helyes táplálkozásra is igyekszem figyelni, ám a fenekem feletti csípőpárnácskáimmal nem vagyok kibékülve. A fogyókúra talán nem a legjobb döntés számomra. Segíts kérlek,hogy hogyan tudom a leghatékonyabban megmozgatni azt a területet, illetve, mit tehetek még ellene! Válaszodat előre is köszönöm!

    Szia!

     

    Tudnom kellene pontosan, hogy a helyes táplálkozás alatt mit értesz pontosan. Az, hogy elhagyod esetleg a fehér kenyeret, a cukrokat, az alkoholt, esetleg kevesebb szénhidrátot fogyasztasz, az önmagában nem feltétlenül elég.A tápanyagok mennyiségi eloszlása, tehát a szénhidrát, a fehérje és a zsír, persze főként lassú felszívódású szénhidrát,többségében állati fehérje, és telítetlen zsírok határozzák meg a diéta vagy az izomtömeg növekedését.

    Az intenzív testmozgás nálad gondolom a futást vagy hasonló állóképességi sportot jelent, ami nem főként a zsírt használja energiaforrásként a mozgás során.

    A csípőpárnácska pedig zsír, ami viszont csak megfelelő diétás étrenddel tüntethető el,ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy fogysz.

    A fogyókúra, ahogy a nevében is benne van, "kúra szerű"-en alkalmazható, tehát csak 2-3 hónapig.Hosszú távon a "testkompozíció váltás", tehát megfelelő minőségi étrend mellett, intenzív súlyzós edzést, vagy erőnléti edzéseket (trx, cross fitt) javasolnék, mivel testünk tónusát az izmok adják.

    Amennyiben még lenne kérdésed akár étrenddel, vagy edzéssel kapcsolatban a puskar.zita@gmail.com-r a is írhatsz.

    Remélem tudtam segíteni.

     

    Üdv,

    Zita

    tovább...
  • Szia! Rendszeresen és versenyszerűen futok, többnyire hosszabb távokon (10 km, félmaraton). Körülbelül 15 km futás után rendszeresen érzem, hogy beáll a lábam, magyarán elkezd savasodni, ami a teljesítmény (azaz az időeredmény) rovására megy. Úgy gondolom, hogy megfelelő állóképességgel rendelkezem, ezért valami más gond lehet. Mit javasolsz, mit kellene tennem?

    Szia!

    Én a nem megfelelő mennyiségű folyadékbevitelre tippelnék. 

    A mozgással, sporttal, különösen kardio sportoknál, nagyobb mennyiségben veszít vizet a szervezet, ezért azt pótolni kell. Átlagosan 20 testtömegkilogrammmonként kellene fogyasztani 1 liter vizet és ezt is inkább felfelé kerekítve. Aki sportol, annak akár még többet érdmes fogyasztani. Emellett pedig fontos az ásványi anyag pótlás is, mivel ezek az izzadással gyorsan kiürülnek, a szervezetnek azonban mielőbb pótolnia kell, hogy az intenzív izomtevékenységgel képződő savakat lebonthassa.

    Egy jó multivitamin, kegyensúlyozott táplálkozás és megfelelő folyadékbevitel mellett szerintem rövid időn belül javulhat ez az állapot.

    Üdv.

    tovább...
  • Edzés végén ugye fontos a nyújtás? S az mennyi ideig tartson? És ugye, külön, külön minden megterhelt izmot meg kell nyújtani?


    Igen fontos lenyújtani edzés után, minden izmot, amire dolgoztál külön-külön nagyjából 8-10 percet is igénybe vehet.

    tovább...