Blog

Karfiol- Ahogy eddig még nem ismerted

vissza...

2015.04.14, 10:40

Sokan ismerjük ezt a rendkívül finom, számunkra fontos tulajdonságával bíró alacsony szénhidrát tartalmú zöldséget, de nem biztos, hogy mindent tudunk már róla.Érdemes fogyasztani belőle sokat alacsony szénhidrát és magas vitamintartalma miatt. Ha pedig eddig csak a rakott és rántott társát ismerted, most bemutatom egy újabb felhsználási módját is.

 

 

Tegyünk egy nagyon pici tudományos kitérőt:

A káposztafélék közül a karfiol rendelkezik a legmagasabb C-vitamin tartalommal, ráadásul a még a mélyhűtés hatására sem veszíti el a vitamintartalmát, így akár egész télre is félre tehetünk ebből a csodás növényből. C-vitaminon kívül B-vitaminokban is gazdag, a B12 vitaminon kívül az összes fajtáját tartalmazza. Amelynek köszönhetően nem csak az immunrendszerünket erősíthetjük, hanem az idegrendszer egészséges működésének is jót tesz a karfiol fogyasztása.

Megtalálható benne még a kálium, mangán, magnézium, kalcium és a réz is. Ezek az enzimek különösen fontosak a szervezet salaktalanításához, a vérnyomás csökkentéséhez, de a depressziós tünetek megakadályozásához, illetve a csontrendszerünk egészségéhez is nélkülözhetetlenek .A karfiol folsav tartalma csökkenti az agyvérzés kialakulásának esélyét, de az erek elmeszesedésének megakadályozásában is nagyon hatékony. Bizonyos vizsgálatok még azt is kimutatták, hogy a folsav az Alzheimer-kór kialakulását megelőzheti, sőt a kialakult betegség tüneteinek romlását is lassíthatja. Szelén tartalma miatt a káros szabad gyökök elleni harcban is kiváló segítség a karfiol, de szemünk egészsége érdekében is nélkülözhetetlen, ugyanis megakadályozhatja a szürke hályog, illetve a sárgafolt kialakulásának esélyét.

Azt pedig már szerintem mindenki tudja, hogyan készül belőle finom leves, vagy rakott karfiol, savanyúságnak vagy lehet ugye rántani is, de most egy új oldaláról szeretném Nektek bemutatni eme remek zöldséget:

Ez pedig nem más, mint a "karfiolrizs".

Ízre nem hasonlítható az igazi rizibizire, de állagra és ízre egész kellemes, és még telít is.

Elkészítése:

Fogj egy közepes méretű karfiolt, tisztítsd meg leveleitől, szedd rózsáira, majd zöldségaprítóval, vagy turmixgéppel daráld le egészen apróra, mint akár egy rizsszem. Ha ezzel megvagy, nincs más dolgod, mint egy serpenőyben nagyjából 5-10 percig párolni. Fűszerezd sóval, kicsi borssal, opcionálisan pedig mehet bele a végén akár egy kis petrezselyemlevél.

 

Jó étvágyat hozzá!

 

Kérdések-válaszok

  • Kedves Zita! Egy igen vékony leányzó vagyok(170 cm, 51 kg), aki napi szinten intenzív testmozgást végez. Az izmaim fejlesztésére és a helyes táplálkozásra is igyekszem figyelni, ám a fenekem feletti csípőpárnácskáimmal nem vagyok kibékülve. A fogyókúra talán nem a legjobb döntés számomra. Segíts kérlek,hogy hogyan tudom a leghatékonyabban megmozgatni azt a területet, illetve, mit tehetek még ellene! Válaszodat előre is köszönöm!

    Szia!

     

    Tudnom kellene pontosan, hogy a helyes táplálkozás alatt mit értesz pontosan. Az, hogy elhagyod esetleg a fehér kenyeret, a cukrokat, az alkoholt, esetleg kevesebb szénhidrátot fogyasztasz, az önmagában nem feltétlenül elég.A tápanyagok mennyiségi eloszlása, tehát a szénhidrát, a fehérje és a zsír, persze főként lassú felszívódású szénhidrát,többségében állati fehérje, és telítetlen zsírok határozzák meg a diéta vagy az izomtömeg növekedését.

    Az intenzív testmozgás nálad gondolom a futást vagy hasonló állóképességi sportot jelent, ami nem főként a zsírt használja energiaforrásként a mozgás során.

    A csípőpárnácska pedig zsír, ami viszont csak megfelelő diétás étrenddel tüntethető el,ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy fogysz.

    A fogyókúra, ahogy a nevében is benne van, "kúra szerű"-en alkalmazható, tehát csak 2-3 hónapig.Hosszú távon a "testkompozíció váltás", tehát megfelelő minőségi étrend mellett, intenzív súlyzós edzést, vagy erőnléti edzéseket (trx, cross fitt) javasolnék, mivel testünk tónusát az izmok adják.

    Amennyiben még lenne kérdésed akár étrenddel, vagy edzéssel kapcsolatban a puskar.zita@gmail.com-r a is írhatsz.

    Remélem tudtam segíteni.

     

    Üdv,

    Zita

    tovább...
  • Szia! Rendszeresen és versenyszerűen futok, többnyire hosszabb távokon (10 km, félmaraton). Körülbelül 15 km futás után rendszeresen érzem, hogy beáll a lábam, magyarán elkezd savasodni, ami a teljesítmény (azaz az időeredmény) rovására megy. Úgy gondolom, hogy megfelelő állóképességgel rendelkezem, ezért valami más gond lehet. Mit javasolsz, mit kellene tennem?

    Szia!

    Én a nem megfelelő mennyiségű folyadékbevitelre tippelnék. 

    A mozgással, sporttal, különösen kardio sportoknál, nagyobb mennyiségben veszít vizet a szervezet, ezért azt pótolni kell. Átlagosan 20 testtömegkilogrammmonként kellene fogyasztani 1 liter vizet és ezt is inkább felfelé kerekítve. Aki sportol, annak akár még többet érdmes fogyasztani. Emellett pedig fontos az ásványi anyag pótlás is, mivel ezek az izzadással gyorsan kiürülnek, a szervezetnek azonban mielőbb pótolnia kell, hogy az intenzív izomtevékenységgel képződő savakat lebonthassa.

    Egy jó multivitamin, kegyensúlyozott táplálkozás és megfelelő folyadékbevitel mellett szerintem rövid időn belül javulhat ez az állapot.

    Üdv.

    tovább...
  • Edzés végén ugye fontos a nyújtás? S az mennyi ideig tartson? És ugye, külön, külön minden megterhelt izmot meg kell nyújtani?


    Igen fontos lenyújtani edzés után, minden izmot, amire dolgoztál külön-külön nagyjából 8-10 percet is igénybe vehet.

    tovább...