Blog

Egészséges életmód kimerülésig? Hogyan tartsunk egyensúlyt, hogy ne jussunk idáig?

vissza...

2015.02.19, 08:54

Dicséretes dolog, ha eljutunk a felismerésig, hogy életmódot változtatunk, mától egészségesen táplálkozom, edzek, sokat mozgok, elhagyom káros szenvedélyeimet, még dicséretesebb az, ha ezt az egészséges életmódot be is tartjuk, sőt egy idő után az életminőségünk javulásával akár már sokkal könnyebben fenntartható ez az állapot.

De mi van akkor, ha arra eszmélünk, hogy napjaink úgy telnek el, hogy reggeltől estig előre gondolkodsz, hogy a következő napra minden elő van-e készítve, elraktad a holnapi ételadagod, vagy beraktad a sporttáskádba az edzőruhád?! Ami még rosszabb, amikor azt mondja a férjed, hogy inkább a konyhához kellett volna hozzá menned. Aztán nap végén azt veszed észre, hogy már szinte éjfél és még mindig a konyhában sertepertélsz.

Fontos, hogy tudjunk tartani egyensúlyt a hétköznapokban, hogy élvezzük is a mindennapokat és ne csak a folyamatos főzés, előkészülés, adagok számolgatásából álljunk ki. Ha nem így teszünk, akkor sajnos az ellenségünkké is válhat és akár meg is betegíthet minket az egészséges életmód.

Ha tudod magad kontrollálni, akkor nem lesz nehéz ezt betartani, de vannak akiknek nehezebben megy akár az időbeosztás, vagy még kicsit ügyetlenebb a konyhában, vagy éppen csak túlórázik a munkahelyén, azoknak javasolt akár egy határidő naplót, vagy egy „hetitervet” vezetni, hogy adott napon mikor mit csinálsz, legyen szó akár főzésről, edzésről, háztartásról.

Egészséges életmód és tudatos életmód

A nagy bevásárlás:

Ismerős lehet, amikor elindulsz bevásárló körútra, otthon azzal szembesülsz, hogy „jaj, ezt is elfelejtettem”, vagy „óh még ez kellett volna”, aztán elmész egy másik áruházba, vagy egy kisebb közértbe, hogy meglegyen még aznap.

Apró trükkökkel ezen is lehet segíteni.

Az egyik ilyen tipp, hogy kijelölsz egy napot a héten, összeírod egy listára, hogy mire van szükség és minden héten arra az adott napra ütemezed a bevásárlást, lehetőleg olyan áruházban ahol már ismerősebben mozogsz, vagy netán törzsvásárló vagy már. Ez egyrészt abban is segít, hogy így nem kell feltétlenül rohangálni egyik élelmiszer boltból a másikba, kivéve, ha tényleg nincs az adott áruházban, amire mindenképp szükséged van.

A másik tipp, kis kreatív munkát igényel ugyan, de hűtő mágnesek segítségével gyártasz le néhány alapvető élelmiszer fotót, és amikor már látod, hogy fogy valami a konyhából, vagy a hűtőből, szépen felsorakoztatod a hűtőn látható helyre, majd ha meg van a lista, akár lefotózod a telefonoddal és nem kell cetlikkel rohangálnod a boltban a polcok között.

Törekedjünk tehát azért arra, hogy továbbra is az egészségesebb életmódot folytassuk, de vigyázzunk, hogy az ne menjen az egészségünk rovására.

Kérdések-válaszok

  • Kedves Zita! Egy igen vékony leányzó vagyok(170 cm, 51 kg), aki napi szinten intenzív testmozgást végez. Az izmaim fejlesztésére és a helyes táplálkozásra is igyekszem figyelni, ám a fenekem feletti csípőpárnácskáimmal nem vagyok kibékülve. A fogyókúra talán nem a legjobb döntés számomra. Segíts kérlek,hogy hogyan tudom a leghatékonyabban megmozgatni azt a területet, illetve, mit tehetek még ellene! Válaszodat előre is köszönöm!

    Szia!

     

    Tudnom kellene pontosan, hogy a helyes táplálkozás alatt mit értesz pontosan. Az, hogy elhagyod esetleg a fehér kenyeret, a cukrokat, az alkoholt, esetleg kevesebb szénhidrátot fogyasztasz, az önmagában nem feltétlenül elég.A tápanyagok mennyiségi eloszlása, tehát a szénhidrát, a fehérje és a zsír, persze főként lassú felszívódású szénhidrát,többségében állati fehérje, és telítetlen zsírok határozzák meg a diéta vagy az izomtömeg növekedését.

    Az intenzív testmozgás nálad gondolom a futást vagy hasonló állóképességi sportot jelent, ami nem főként a zsírt használja energiaforrásként a mozgás során.

    A csípőpárnácska pedig zsír, ami viszont csak megfelelő diétás étrenddel tüntethető el,ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy fogysz.

    A fogyókúra, ahogy a nevében is benne van, "kúra szerű"-en alkalmazható, tehát csak 2-3 hónapig.Hosszú távon a "testkompozíció váltás", tehát megfelelő minőségi étrend mellett, intenzív súlyzós edzést, vagy erőnléti edzéseket (trx, cross fitt) javasolnék, mivel testünk tónusát az izmok adják.

    Amennyiben még lenne kérdésed akár étrenddel, vagy edzéssel kapcsolatban a puskar.zita@gmail.com-r a is írhatsz.

    Remélem tudtam segíteni.

     

    Üdv,

    Zita

    tovább...
  • Szia! Rendszeresen és versenyszerűen futok, többnyire hosszabb távokon (10 km, félmaraton). Körülbelül 15 km futás után rendszeresen érzem, hogy beáll a lábam, magyarán elkezd savasodni, ami a teljesítmény (azaz az időeredmény) rovására megy. Úgy gondolom, hogy megfelelő állóképességgel rendelkezem, ezért valami más gond lehet. Mit javasolsz, mit kellene tennem?

    Szia!

    Én a nem megfelelő mennyiségű folyadékbevitelre tippelnék. 

    A mozgással, sporttal, különösen kardio sportoknál, nagyobb mennyiségben veszít vizet a szervezet, ezért azt pótolni kell. Átlagosan 20 testtömegkilogrammmonként kellene fogyasztani 1 liter vizet és ezt is inkább felfelé kerekítve. Aki sportol, annak akár még többet érdmes fogyasztani. Emellett pedig fontos az ásványi anyag pótlás is, mivel ezek az izzadással gyorsan kiürülnek, a szervezetnek azonban mielőbb pótolnia kell, hogy az intenzív izomtevékenységgel képződő savakat lebonthassa.

    Egy jó multivitamin, kegyensúlyozott táplálkozás és megfelelő folyadékbevitel mellett szerintem rövid időn belül javulhat ez az állapot.

    Üdv.

    tovább...
  • Edzés végén ugye fontos a nyújtás? S az mennyi ideig tartson? És ugye, külön, külön minden megterhelt izmot meg kell nyújtani?


    Igen fontos lenyújtani edzés után, minden izmot, amire dolgoztál külön-külön nagyjából 8-10 percet is igénybe vehet.

    tovább...