Blog

Kell egy cél, kell egy terv, és főleg kitartás! Átalakulásom története lépésről-lépésre

vissza...

2016.02.08, 13:04

Lassan három kerek éve, hogy már teljesen a tudatos táplálkozás hírmondója vagyok, és a gyakorlatban is napról-napra próbálom tökéletesíteni ezt a fajta életvitelt, beleértve a mozgást és a táplálkozást is. Nem volt ez mindig így. Harminc felé közeledve sokféle diétát és sportot is kipróbáltam, de mindegyik csak ideig-óráig tartott. Ezek többnyire csak néhány hétig tartottak, vagy egy-egy mozgásformát ha évekig végeztem is, akkor sem láttam olyan változást, amely elégedettséggel töltött volna el. Sok esetben nem is motivált hosszú távon, mert nem volt igazán látható eredménye.

Elgondolkoztam, nem biztos, hogy mindent jól csinálok. Utólag visszatekintve már látom, így is volt. Rájöttem, ha fogyni, izmosodni szeretnék, illetve egészségesen élni, akkor gyökeresen meg kell változtatnom az életem. Ráadásul a káros szenvedélyek, mint a dohányzás, vagy a hétvégi bulik alkalmával elfogyasztott alkohol sem segítették a helyzetet. Szerencsére korábban nem volt gondom a mozgással, az étkezéssel sem igazán, csak nem tudtam, hogy mikor milyen ételt fogyasszak, na és persze nálam is sok feldolgozott étel szerepelt a menüben. A nagyobb kihívás a dohányzásról való leszokás volt.

Fejben dől el

Kigondoltam és végrehajtottam. Így egyik napról a másikra örökre letettem a cigit.. Úgy gondoltam ezt csak így lehet, el kell hagyni azonnal. Nincs kifogás, nincs olyan, hogy holnaptól kevesebbet szívok, vagy csak hétvégén gyújtok rá. Egészségtelen szokás. Ezt kellett elültetni az agyamban.

Az étkezés és folyadékfogyasztás módszertana:

A következő gondolatom az volt, hogy mit csináljak ezután a rengeteg „cigiszünetnyi” időmmel. Nem akartam a nassolás áldozatává válni, ezért úgy döntöttem, hogy azokat az időket kitöltöm a legjobb módszerrel a pótcselekvésre. Magamhoz veszek egy üveg vizet, és azt kortyolgatom a nap végéig. Be is vált, ma már átlagosan 5 liter folyadékot iszok meg, de ennél több is menne.

A mozgás szeretete nem mindig elég...

Évekig jártam kitartóan aerobic órákra, aztán váltottam kicsit, calanetics, jóga mind szerepelt a palettámon. Átmozgatásnak tökéletesek voltak ezek az órák, illetve egészségmegőrző hatása is vitathatatlan, mivel mindenhol azt halljuk, hogy mozogjunk bármit. Élveztem, amit csinálok, de a testemen nem tapasztaltam semmilyen változást. Elkezdtem ismerkedni az edzőtermekkel, a súlyzók és edzőgépek dzsungelébe keveredve hamar, már néhány hónap elteltével változásokat is tapasztaltam. Sokkal tónusosabb lettem, eközben persze az étkezésem még mindig nem volt tökéletes, de ekkora már rég elhagytam a kenyér, cukor, süti és pajtásait, egyre több zöldség és teljes kiőrlésű ételek kerültek az asztalomra, melyet mindig saját kezűleg készítettem.

A kitartás elvezet a tudatossághoz

Kutatással, tanulással, céltudatossággal, rengeteg kitartással na és persze türelemmel már túl vagyok egy diétán, egy kisebb időszakon, amit úgy gondoltam, hogy szeretnék megörökíttetni, csak úgy visszacsatolásként, vagy a jövőbeni énemnek, hogy mindig van hova fejlődni és nem szabad megállni egy célnál. Mindig újabbakat kell kitűzni. Természetesen az is segít, ha van melletted valaki, aki támogat. Részemről a legnagyobb köszönetet életem párja érdemli, aki végig kísért a leszokás időszakán, átélte velem a diéta alatti hiszti korszakom, edzésterveket állított össze. Ma is közösen törekszünk arra, hogy a tudatos életmód, ameddig csak lehet, együtt tartson minket.

 

 

Kérdések-válaszok

  • Kedves Zita! Egy igen vékony leányzó vagyok(170 cm, 51 kg), aki napi szinten intenzív testmozgást végez. Az izmaim fejlesztésére és a helyes táplálkozásra is igyekszem figyelni, ám a fenekem feletti csípőpárnácskáimmal nem vagyok kibékülve. A fogyókúra talán nem a legjobb döntés számomra. Segíts kérlek,hogy hogyan tudom a leghatékonyabban megmozgatni azt a területet, illetve, mit tehetek még ellene! Válaszodat előre is köszönöm!

    Szia!

     

    Tudnom kellene pontosan, hogy a helyes táplálkozás alatt mit értesz pontosan. Az, hogy elhagyod esetleg a fehér kenyeret, a cukrokat, az alkoholt, esetleg kevesebb szénhidrátot fogyasztasz, az önmagában nem feltétlenül elég.A tápanyagok mennyiségi eloszlása, tehát a szénhidrát, a fehérje és a zsír, persze főként lassú felszívódású szénhidrát,többségében állati fehérje, és telítetlen zsírok határozzák meg a diéta vagy az izomtömeg növekedését.

    Az intenzív testmozgás nálad gondolom a futást vagy hasonló állóképességi sportot jelent, ami nem főként a zsírt használja energiaforrásként a mozgás során.

    A csípőpárnácska pedig zsír, ami viszont csak megfelelő diétás étrenddel tüntethető el,ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy fogysz.

    A fogyókúra, ahogy a nevében is benne van, "kúra szerű"-en alkalmazható, tehát csak 2-3 hónapig.Hosszú távon a "testkompozíció váltás", tehát megfelelő minőségi étrend mellett, intenzív súlyzós edzést, vagy erőnléti edzéseket (trx, cross fitt) javasolnék, mivel testünk tónusát az izmok adják.

    Amennyiben még lenne kérdésed akár étrenddel, vagy edzéssel kapcsolatban a puskar.zita@gmail.com-r a is írhatsz.

    Remélem tudtam segíteni.

     

    Üdv,

    Zita

    tovább...
  • Szia! Rendszeresen és versenyszerűen futok, többnyire hosszabb távokon (10 km, félmaraton). Körülbelül 15 km futás után rendszeresen érzem, hogy beáll a lábam, magyarán elkezd savasodni, ami a teljesítmény (azaz az időeredmény) rovására megy. Úgy gondolom, hogy megfelelő állóképességgel rendelkezem, ezért valami más gond lehet. Mit javasolsz, mit kellene tennem?

    Szia!

    Én a nem megfelelő mennyiségű folyadékbevitelre tippelnék. 

    A mozgással, sporttal, különösen kardio sportoknál, nagyobb mennyiségben veszít vizet a szervezet, ezért azt pótolni kell. Átlagosan 20 testtömegkilogrammmonként kellene fogyasztani 1 liter vizet és ezt is inkább felfelé kerekítve. Aki sportol, annak akár még többet érdmes fogyasztani. Emellett pedig fontos az ásványi anyag pótlás is, mivel ezek az izzadással gyorsan kiürülnek, a szervezetnek azonban mielőbb pótolnia kell, hogy az intenzív izomtevékenységgel képződő savakat lebonthassa.

    Egy jó multivitamin, kegyensúlyozott táplálkozás és megfelelő folyadékbevitel mellett szerintem rövid időn belül javulhat ez az állapot.

    Üdv.

    tovább...
  • Edzés végén ugye fontos a nyújtás? S az mennyi ideig tartson? És ugye, külön, külön minden megterhelt izmot meg kell nyújtani?


    Igen fontos lenyújtani edzés után, minden izmot, amire dolgoztál külön-külön nagyjából 8-10 percet is igénybe vehet.

    tovább...