Blog

5 érv a bőséges vízfogyasztás mellett

vissza...

2015.02.19, 08:51

Valld csak be, sokszor Te is elfeledkezel arról, hogy elegendő folyadékot fogyassz a nap folyamán. Pedig a vízfogyasztás nagyon fontos, mivel tested átlag víztartalma mintegy 75%.  A folyadékhiánynak nagyon sok kellemetlen következménye is lehet, rosszabb esetben pedig akár betegségek is felüthetik fejüket a kevés vízfogyasztás hatására. Nézzük is meg közelebbről, hogy milyen pozitív tulajdonságokkal bír az elegendő vízfogyasztás.

1. Viszlát fejfájás

Bizony a nem megfelelő mennyiségű vízfogyasztás egyik következménye a fent említett tünet. A dehidratáció többnyire ezzel szokta jelezni, hogy több vízre van szüksége a szervezetnek. Néha persze más kiváltó oka is lehet, de először érdemes egy nagy pohár vízzel próbálkozni, mint fájdalomcsillapítóval.

2. Súlyvesztés

A víz már csak azért is nagyszerű fogyókúrás eszköz, mert sok esetben ezzel helyettesíted a kalóriadús szénsavas üdítőket és alkoholtartalmú italokat. A víz nem tartalmaz kalóriát, viszont elveszi az étvágyat és sokszor, ha azt érzed, hogy éhes vagy, valójában csak szomjasak vagy. A főétkezések előtt körülbelül 15-10 perccel lehetőleg fogyassz többet, így akár hamarabb telítődsz.

3. Nem csak belül, kívül is hidratál

A vízivás, nem csak belső szerveid működését segíti, de bőrödet is hidratálja. Egy hét után már tapasztalhatóan simább lesz a bőröd és sokkal rugalmasabb. Emellett méregtelenít is, mivel a sok folyadékbevitel, folyadék ürítéssel is jár, ebben pedig a vesének van szerepe, mivel a vizelettel távoznak a szervezet számára felesleges toxinok.

4. Jobb fizikai állapot

Ha dehidratált a szervezted, az csökkentheti aktivitásod és sokkal nehezebben veszed rá magad a mozgásra. Ahhoz, hogy sportolj szükséged van a vízre, hiszen az izzadás miatt szervezeted veszít hidratáltságából, amit folyamatosan pótolnod kell edzés előtt, után és közben is.

5. A megfelelő emésztésért

A rostok mellet a vízfogyasztás is segíti bélrendszer emésztési folyamatát, mivel segít a tápanyagokat elszállítani, ezáltal szervezeted nem salakosodik el.

Mégis mennyit és milyen kell innod?

Lehetőleg fogyassz tisztított vizet, de a jó minőségű, ásványokban szegény, szénsavmentes forrás-, vagy ásványvíz is tökéletes választás.

Nehéz meghatározni, hogy mennyit érdemes fogyasztani, ez függ kortól, táplálkozási szokásoktól, napi aktivitástól, de általánosságban elmondható, hogy 20 testtömeg kilogrammonként 1 litert érdemes fogyasztani és ezt az értéket inkább felfelé kerekítsd.

Te mennyit iszol a nap folyamán?

Kérdések-válaszok

  • Kedves Zita! Egy igen vékony leányzó vagyok(170 cm, 51 kg), aki napi szinten intenzív testmozgást végez. Az izmaim fejlesztésére és a helyes táplálkozásra is igyekszem figyelni, ám a fenekem feletti csípőpárnácskáimmal nem vagyok kibékülve. A fogyókúra talán nem a legjobb döntés számomra. Segíts kérlek,hogy hogyan tudom a leghatékonyabban megmozgatni azt a területet, illetve, mit tehetek még ellene! Válaszodat előre is köszönöm!

    Szia!

     

    Tudnom kellene pontosan, hogy a helyes táplálkozás alatt mit értesz pontosan. Az, hogy elhagyod esetleg a fehér kenyeret, a cukrokat, az alkoholt, esetleg kevesebb szénhidrátot fogyasztasz, az önmagában nem feltétlenül elég.A tápanyagok mennyiségi eloszlása, tehát a szénhidrát, a fehérje és a zsír, persze főként lassú felszívódású szénhidrát,többségében állati fehérje, és telítetlen zsírok határozzák meg a diéta vagy az izomtömeg növekedését.

    Az intenzív testmozgás nálad gondolom a futást vagy hasonló állóképességi sportot jelent, ami nem főként a zsírt használja energiaforrásként a mozgás során.

    A csípőpárnácska pedig zsír, ami viszont csak megfelelő diétás étrenddel tüntethető el,ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy fogysz.

    A fogyókúra, ahogy a nevében is benne van, "kúra szerű"-en alkalmazható, tehát csak 2-3 hónapig.Hosszú távon a "testkompozíció váltás", tehát megfelelő minőségi étrend mellett, intenzív súlyzós edzést, vagy erőnléti edzéseket (trx, cross fitt) javasolnék, mivel testünk tónusát az izmok adják.

    Amennyiben még lenne kérdésed akár étrenddel, vagy edzéssel kapcsolatban a puskar.zita@gmail.com-r a is írhatsz.

    Remélem tudtam segíteni.

     

    Üdv,

    Zita

    tovább...
  • Szia! Rendszeresen és versenyszerűen futok, többnyire hosszabb távokon (10 km, félmaraton). Körülbelül 15 km futás után rendszeresen érzem, hogy beáll a lábam, magyarán elkezd savasodni, ami a teljesítmény (azaz az időeredmény) rovására megy. Úgy gondolom, hogy megfelelő állóképességgel rendelkezem, ezért valami más gond lehet. Mit javasolsz, mit kellene tennem?

    Szia!

    Én a nem megfelelő mennyiségű folyadékbevitelre tippelnék. 

    A mozgással, sporttal, különösen kardio sportoknál, nagyobb mennyiségben veszít vizet a szervezet, ezért azt pótolni kell. Átlagosan 20 testtömegkilogrammmonként kellene fogyasztani 1 liter vizet és ezt is inkább felfelé kerekítve. Aki sportol, annak akár még többet érdmes fogyasztani. Emellett pedig fontos az ásványi anyag pótlás is, mivel ezek az izzadással gyorsan kiürülnek, a szervezetnek azonban mielőbb pótolnia kell, hogy az intenzív izomtevékenységgel képződő savakat lebonthassa.

    Egy jó multivitamin, kegyensúlyozott táplálkozás és megfelelő folyadékbevitel mellett szerintem rövid időn belül javulhat ez az állapot.

    Üdv.

    tovább...
  • Edzés végén ugye fontos a nyújtás? S az mennyi ideig tartson? És ugye, külön, külön minden megterhelt izmot meg kell nyújtani?


    Igen fontos lenyújtani edzés után, minden izmot, amire dolgoztál külön-külön nagyjából 8-10 percet is igénybe vehet.

    tovább...